ماهی های دریای کابل!

ماهی های دریای کابل!

سعی دارم در این فضای کوچک خودم باشم، نَفَس بکشم زندگی را، به سبک خودم، عمیق و بی باک!
ماهی های دریای کابل!

ماهی های دریای کابل!

سعی دارم در این فضای کوچک خودم باشم، نَفَس بکشم زندگی را، به سبک خودم، عمیق و بی باک!

اگر دین ندارید لااقل انصاف داشته باشید!

پارسال چنین روزهایی همسر آمده بود ایران، بدرقه اش کردم، رفتیم شمال و سمنان و گرمسار، بعد برگشتیم مشهد، مادر نذر عاشورایش را داده بود و من نبودم، درواقع خیلی از نذری های مادر نبوده ام، اگر هم بوده ام جز مدیریت و گیر دادن به خورد و ریزها کار اساسی بزرگی نکرده ام، همه اش را خودش گاهی با کمک دوستانش انجام می دهد، عاشق دیگ های بزرگ شله و حلیم و آش است برای عاشورا و دهه فاطمیه، عشق می کند، دیگ هر چه بزرگتر دلش شادتر، این روزها باز صفحات مجازی پر شده از این کامنت ها که سالانه مثلا" اینقدر میلیارد بابت نذری های عاشورا در ایران مصرف می شود، یا ملتِ فقیرِ افغانستان را چه به نذری دادن و ذکر مصیبت،  اَخ و تف!، جدای از اینکه این آمار و ارقام را از کجایشان بیرون می کشند، دلم می خواهد بگویم، شاید هم شما راست بگویید و انجام این مناسک را هدر دادن پول بشمارید اما خوب است کمی از خود فاصله بگیرید و دورتر را هم ببینید، بقول مادرم بعضی ها فقط سال به سال و آنهم در ایام محرم و نذری هاست که شکم سیر غذا می خورند، شاید حتی باور کردنی نیست، اما خیلی واقعی است، لااقل بین مهمان های نذری های مادر من هستند کسانی که با معادلات نیازمند بودن سر بخورند و مچ باشند، بعد این قسمتِ ماجرا و لفاظی های ملت همیشه در صحنه در ذم مراسم و مناسک محرم هم خیلی دردناک است، دردناک تر اینکه بیشترِ این هجمه ها از جانب خودِ اهل تشیع است، همانها که ممکن است روز دروغ اپریل یا هالووین بیایند در فیس بوکشان دروغ بنویسند و یا لباس های عجیب غریب بپوشند و یا لینک عکس ها و قیافه های وحشتناک زامبی طور غربی ها را در این روز بگذارند، و خیلی هم بهش احترام بگذارند و فیلینگ وری هپی هم داشته باشند! 

همه این مراسم ها در همه جای دنیا محل ارائه و دلیلِ بروز دارند و موجه و حتی دوست داشتنی اند، الا مراسم های مذهبی مسلمین! همه ریخت و پاشها جای تبریک و خوشی دارند الا نذری، اصلا" تو گوسفند قربانی کنی مهمانی بدهی کنارش تولد بگیری خوب است، برچسب نذری که رویش خورد، عقب مانده است، مزخرف است، پایمال شدن حقوق گوسفند است، غدیر و قربان هم که ربطی به ما ندارد یک عده نفهم بی شعور اسمش را گذاشته اند عید، چه عیدی چه کشکی، بعد خودشان کریسمس که شد با پاپا نوئل عکس در می کنند،  ادای حج که نگو و نپرس، فقط باید بهش توپید، حالا یکی نیست بگوید کسی به تایلند و ترکیه رفتن و مثل عقده ای ها عکس گذاشتنِ تو در فیس بوک گیر می دهد که تو به حج رفتن شان؟ کاری ندارم به فاجعه هایی که سالهای اخیر و مخصوصا" امسال رخ داد که از بی تدبیری و جفای عربها بود، کلا" یکی شاید دلش خواست برای دیدن این اعرابِ بقول شما جاهلی و سوسمار خور برود پولش را بدهد کنارش با خدا هم سلام علیکی داشته باشد، بعنوان توریست برود اصلا"! 

پ ن. قبول دارم که در کشوری مثل افغانستان باید از تدبیر و تعادل کار گرفت و حساسیت ها را سنجید، ولی بزرگداشت و سوگواری حق مردم است!

نظرات 2 + ارسال نظر
دوست همیشگی شنبه 2 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 11:18 ق.ظ

خب من در هر دو موردی که ذکر کردی میشه گفت در جایگاه مخالف تو نشستم

در مورد نذری، فلسفه نذری از ابتدا کمک به فقیر و گرسنه بوده، تو خودت فک کن اگه واقعا همه نذری ها، حالا یا غذاش یا پولش تحت یه سیستم درست به نیازمند می رسید چقددددددد می تونست در کاهش تعداد فقیر ها کمک کنه! مقدار پولی که تو این روزها صرف نذری های مختلف میشه خیلی خیلی هنگفت هست ساغرم!

در مورد دوم، اگه حاجی ها از اول قصد رفتن به تفریح رو داشتن من و امثال من هیچ کدوم مشکلی باهاش نداشتیم، اما این قضیه وقتی بحث برانگیز میشه که این حاجی ها دارن فریضه الهی رو به جا میارن که توش گفته شده باید پول همه چیت فراهم باشه و همسایه فقیر نداشته باشی و و و ..... تو چند مورد حج حاجی ها حداقل تو افغانستان می تونه قابل قبول باشه؟
من قصد تخریب ندارم، اما می بینم که همه چیز داره به انحراف میره! فلسفه بعضی چیزها خیلی قشنگ بودن که اگه واقعا عملی میشدن جامعه زیباتری داشتیم و فرهنگ قشنگتری رو به نسل بعدی مون انتقال می دادیم اما متاسفانه همه چی امروز شده تجمل گرایی و تظاهر!

در مورد نخست، همانطور که خودت نوشتی اگر،... و این اگر متاسفانه اجرایی نیست(سیستم و نظم دهی به نذورات)، من خودم خیلی تلاش کردم مثلا" به مادرم این رو بقبولانم، که قبول شدن نذری صرفا" به سفره انداختن نیست، اگر بدون زحمت مبلغ پولی رو که برای نذری در نظر دارید به مستحقی بپردازید هم کار پسندیده انجام شده، خب ذهن جوانِ من زحمت و بالا پایین قضیه رو هم می دید در عوض یک چیز دیگرو نمی دید، اون هم این بخش قضیه بود که همین دور هم جمع شدن ها در مثلا" نذری و یا عزاداری خودش یکی از معارف دین ماست، و باعث برکات فردی و اجتماعی بسیاری میشه، حتی بعضی نذورات مثل عقیقه اصلا" امکان نداره که خام پخش بشه و یا پولش به مستحق داده بشه، در این قسمت قضیه که خیلی ها شورش می کنند و برای عقب نماندن از قافله این کار را می کنند من هم باهات هم نظرم، ولی فلسفه نذورات بطور کلی و برای عاشورا بشکل خاص مفاهیم دیگری رو هم بجز سیر کردن شکم در بر می گیره، و این را هم در نظر بگیریم که غیر از اونها که برای خوشامدِ دیگران این کار رو انجام میدن هستند کسانی که با همین کارغذای روحشون رو تامین می کنند، یعنی اگر این کار رو نکنند فکر می کنند در حق اعتقادشون کوتاهی کردند، اینجای قضیه به من و دیگری ربطی پیدا نمی کنه که بیام براش تعیین تکلیف کنم.
قسمت دوم هم بله حج واجب به کسی واجب میشه که بعد از کنار گذاشتن مخارج زندگی و جدا کردن خمس و زکات دارایی و تامین اقاربش (خانواده و والدین) پولی به اندازه سفر حج باقی بماند، و هیچ کجا گفته نشده همسایه، و این از انسانیت کسی است که به داد همسایه اش هم برسد و قابل قدر است، اما حج عمره که خیلی طرفدار داره و واجب هم نیست جای بحث داره، این دیگه واجب نیست، و مخصوصا" چند بار رفتنش جای بحث داره، نه تنها مقبول نیست که غم انگیز هم هست، کاش همه آدم ها مثل من و تو فکر می کردند.( بعد اون قسمتی که نوشتی اگر برای تفریح بود جای بحثی نبود، یعنی رسما" هر کسی حق سفر بمنظور خوشگذرانی و نه با هدف دینی داشته باشه و همسایه فقیر هم داشته باشه خوبه ولی اگر حج بره و همسایه اش فقیر باشه بده؟!!!)
همه این مسائل در افغانستان همیشه تبعات دردمندانه تری هم داره که خود می دانی!

نیره پنج‌شنبه 14 آبان‌ماه سال 1394 ساعت 02:44 ب.ظ

به نظرم نذری پختن یک کارکرد اجتماعی داره و همون نزدیک شدن و دور هم بودن و کار گروهی است.حالا برسه به فقیر چه بهتر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد